TPMS Däcktryckssensor bilanpassad efter reg.nummer


599 kr

Finns i lager

Säker online beställning

TPMS står för Tire Pressure Monitoring System, eller som det heter på svenska, aktiv däcktrycksövervakning. I praktiken innebär det att i det inne i hjulet sitter en sensor. Denna sensor skickar en signal som talar om vad det är för lufttryck och temperatur på däcket och detta går att läsa av på instrumentpanelen som finns i bilen. EU-förordningen 661/2009 säger att de bilar som efter november 2012 är typgodkända, samt att de nya bilar som sålts efter november 2014 ska ha ett TPMS. Denna förordning gäller inte äldre bilar, så saknar de ett tryckövervakningssystem så behövs det inte monteras in ett sådant. TPMS är till för att trafiksäkerheten ska förbättras så väl som att bränsleförbrukningen ska minska. Däcktrycket är något som påverkar en bils köregenskaper så väl som livslängden på däcken. Om man har för lågt lufttryck i sina däck, så blir det en högre bränsleförbrukning. Det leder till att det blir ett ökat utsläpp och en massa föroreningar. Så av miljöskäl är det därför krav på TPMS på nyare bilar. Fördelen med att ha TPMS är att det blir en bättre övervakning av däcktrycket. Du får snabbt information om när det är dags att däcket ska fyllas på. Dock kommer hjulet bli dyrare, men man räknar med att det på sikt kommer att sjunka i pris. Det finns TPMS Sensorventiler i så kallad universal, som passar. Du kommer att kunna fortsätta byta till sommardäck och vinterdäck själv, men ibland kan sensorerna aktiveras eller kodas om. Då behöver du assistans av någon som har en diagnosutrustning. Är det samma signalkod så ska det gå bra att byta däck själv, så länge de placeras på samma position. Det finns ett beslut från Transportstyrelsen, som säger att än så länge så ska inte bilprovningen anmärka på om ditt däcktrycksövervakningssystem.